П’ятниця, 26 Квітня, 2024

Як у Миколаєві з поганими дорогами боролись: екскурс в історію

Жителі Миколаєва часто сварять владу за погані дороги. Часто старше покоління згадує, що раніше і дороги були рівними, і тротуари ширшими.  А чи дійсно це так. Пропонуємо вам невеликий екскурс в історію  миколаївських доріг. Далі на mykolaiv-future.

Чи мостили в Миколаєві вулиці від початку заснування міста?

Як виявляється в нашому місті з благоустроєм доріг ніколи не поспішали.До сімдесятих років 19-го століття на дорогах Миколаєва не було навіть бруківки. Особливо непрохідними ставали вулиці Слобідки та Військові. Влада не поспішала наводити там лад. 

Як і зараз, очільники міста більше переймаються його центром. Тож трішки бруківки з’явилося на вулиці Адміральській та Інгульському узвозі. Тоді цьому посприяв адмірал Олексій Грейг. Перша бруківка була там покладено в 1819 році. Тоді благоустроєм вулиць у місті займався архитектор Федір Вунш. В планах було продовжити класти бруківку. Але коли у 1824 році роботи вирішили відновити, то проти появи кращих доріг у Миколаєві виступили містяни. Виявляється за зручності треба було платити. А миколаївці вирішили, що краще місити багнюку, аніж заплатити за гарні дороги. Адмирал Грейг знайшов невеликі суми в морському відомстві. Але коштів вистачило лише на вулицю Соборну. Тоді ж на Адміральській і Соборній з’явилися перші тротуари. На них  двох боків  посадили тополі й акації. До речі, традиція саджати дерева у два ряди збереглася у Миколаєві до наших днів. 

Як будівництво доріг у Миколаєві від переписки з Санкт-Петербургом залежало

З середини 19-го століття містяни таки забажали мати в Миколаєві нормальні дороги. Дійсно місто розвивалось, а пройти до театру чи крамниці восени чи навесні не забруднивши взуття та одяг  було майже неможливо. Дощі розмивали вулиці і від цього страждали торговці. Адже у багнюці ломались вози, а товар, упавши на таку дорогу, був зіпсований. Тож місцеві жителі готові були вже й заплатити, аби багнюка зникла з вулиць Миколаєва. 

Проте, на заваді благоустрою став закон. Щоб розпочати укладати бруківку в Миколаєві, потрібно було отримати дозвіл з Санкт-Петербургу. Краєзнавець Ігор Гаврилов досліджував питання удосконалення миколаївських доріг. У Державному архіві він відшукав переписку аж трьох миколаївських губернаторів Миколи Аркаса, Михайла Манганарі та Олексія Пещурова з канцелярією Її імператорської величності. Саме на такому рівні вирішувалось, чи матиме Миколаїв вулиці з бруківкою. У столиці Російської імперії надавати дозвіл не поспішали. Листування тривало з 1875 по 1883 роки. Губернаторам довелось обгрунтувати потребу нашого міста в нормальних дорогах. Нарешті дозвіл отримали і розпочали роботи. Першими замостили аж 15 об’єктів. Це дороги, які вели до портів, Варварівського мосту, а також до державних установ і  навчальних закладів. Добудували й дорогу на Спаськ. Цей довгобуд майже 10 років припадав піском і вже почав руйнуватись. Влада і підрядники постарались на славу. Бруківка пережила століття і зараз ще є на деяких вулицям Миколаєва. Її можна побачити на вулицях Обсерваторній і Севастопольській. Але найбільш відомою є бруківка на Інгульському узвозі. До речі, проглядає стара дорога і на проспекті Центральному.  Раніше це була вулиця Херсонська. 

Нове століття і нові технології в будівництві доріг

У 20-му столітті в Миколаєві продовжили мостити вулиці.  Поки що клали бруківку. Роботи переривались двічі: під час революції  Другої світової війни. Тоді блага цивілізації відчули на себе мешканці віддалених вулиць. Мостили дороги навіть на хуторі Водопій, який вже став частиною міста. 

Як писала історик Олена Пономарьова, на початку 30-х років минулого століття в Миколаєві було вже 124 вулиці, з яких 56 мали грунтові дороги. 

У післявоєнні роки дорожні роботи продовжили. А у другій половині 20 століття бруківку заміняє асфальт. Він не такий довговічний, але укладається набагато швидше. 

Миколаївські дороги в наш час

21 століття Миколаїв зустрів не лише з дорогами, які потрібно було ремонтувати. Частина віддалених вулиць  і провулків взагалі ніколи не асфальтувались. Великим ремонтом стала заміна асфальту на вулиці Соборній у 2008 році. Тоді цим пишався мер Володимир Чайка. Відремонтували і  проспект Центральний. Після однієї зими сніг зійшов разом з асфальтом. 

Здається, що ремонт мській доріг ніколи не припинявся і не припиниться. Тут свій “внесок” зробили вантажівки, які руйнують вулиці влітку. Минулого року ремонтували Велику Морську і Пушкінську. Поклали новий асфальт на проспекті Героїв України. А чи надовго?

Latest Posts

.,.,.,.,.,.,.,. Copyright © Partial use of materials is allowed in the presence of a hyperlink to us.