Четвер, 13 Серпня, 2020

Краще не заходити: миколаївці показала “мінне поле” у вбиральні в парку “Перемога”

Якщо ви вирішили влаштувати довгу прогулянку одним із миколаївських парків або відпочити на пляжі, будьте готові, що справити нужду вам буде ніде....

У Миколаєві стартувало будівництво ще одного скейт-парку

У Миколаєві нарешті приступили до будівництва ще одного масштабного проекту громадського бюджету “Драйв”, що переміг у конкурсному відборі ще минулого року. Всього...

Бесхозні та занедбані: чому у Миколаєві не ремонтують дитячі майданчики

У Миколаєві вкрай обмаль місць сімейного відпочинку. Якщо у міських парках ще можна знайти лавочки та простір для дитячих розваг, то стан...

Вже і моря не захотілося: відпочивальники показали “вбиту” трасу на один з миколаївських курортів

У Миколаєві та області багато політиків та громадських діячів мріють про розвиток туризму в регіоні. Це і не дивно, адже на Миколаївщині...

У Очакові вже другий рік не виділяють квартири людям, що стоять в черзі на житло

Для отримання соціального житла від держави в Україні треба простояти не один рік у черзі, яка подекуди налічує тисячі тих, хто потребує...

Дорогий серцю металобрухт: крейсер “Україна” не можуть добудувати вже 30 років та пропонують порізати на метал, розстріляти чи затопити

Колишня слава Миколаєва, як центру кораблебудування України, вже давно залишилась на сторінках історії. Символом розрухи та колишньої міці є багатостраждальний ракетний крейсер “Україна”, який ще 30 років тому спустили на воду на Миколаївському суднобудівному заводі, але досі так і не добудували 5% судна. Далі розкажемо про історію створення корабля та розберемось, чому крейсер перетворився на нікому не потрібний, але такий дорогий в утриманні металобрухт. Далі на mykolaiv-future.

Спочатку був крейсер “Адмірал флоту Лобов”

Миколаївський суднобудівний завод імені 61 комунара отримав замовлення на будівництво ракетного крейсеру, який нині має назву “Україна”, ще в далекому 1984 році. Відповідне замовлення надійшло від Військово-морського флоту СРСР. Спочатку судно мало називатись “Адмірал флоту Лобов”, його конструкцію розробили у тодішньому Ленінграді. Загальна вартість реалізації проекту будівництва становила 600 млн доларів.

Як у 90-х Росія та Україна ділили військовий корабель

За шість років миколаївські суднобудівники побудували корпус судна та у 1990 році спустили майбутній крейсер на воду. Потім Радянський Союз розвалився і постало питання, хто стане його власником. Перипетії тривали до 1993 року, поки крейсер не вивели зі складу Військово-морського флоту Росії та не передали його у власність України. На момент передачі судно було готове на 75%. Вже наступного року Україна сформувала екіпаж для крейсеру, але він так жодного разу і не піднявся на борт корабля. Грошей на завершення робіт не було. 

Леонід Кучма дав крейсеру “Україна” шанс на добудову

Через 14 років від початку грандіозного будівництва про крейсер “Україна” згадав президент країни Леонід Кучма. У 1998 році було прийнято рішення добудувати військовий корабель і сформувати команду заново. Тоді було виконано ще 20% робіт. Здавалося, що ще якихось 5 % і ракетний крейсер “Україна” стане справжньою гордістю вітчизняних Військово-морських сил, але цього досі не сталося. Вже 20 років крейсер стоїть недобудованим на 5%. 

Як українська влада розпорядилась недобудованим крейсером

Починаючи з 2004 року українська влада почала шукати застосування недобудованому судну. Тоді його відкрили для проведення екскурсій. Вже 5 вересня 2005 року Кабмін прийняв рішення виставити крейсер “Україна” на продаж. Цьому рішенню передували переговор Міністрів оборони України та Росії у квітні 2005 року, на яких Анатолій Гриценко та Сергій Іванов вирішили не добудовувати крейсер, через відсутність необхідності у такому військовому судні. Поки на заводі 61-комунара підраховували збитки, через замороження проекту, інтерес до його придбання проявляли Китай та Індія. Міністерство оборони України відтоді не один раз заявляло, що крейсер “Україна”, який десятки років простояв у Миколаєві, їм не потрібен. 

Крейсер так і не змогли продати Росії

Спроби продати військовий корабель Росії у 2010 році також не увінчались успіхом. Вже у 2011 році росіяни заявили, що можуть взяти “Україну” лише безкоштовно. Переговори тривали до 2013 року. Тоді Росія зголосилась купити недобудований крейсер за 1 млрд рублів. Частковий ремонт повинні були провести ще в Україні, а озброїти його вже у Росії. Цій угоді не судилось бути реалізованою. 

За рахунок продажу судна можна було виплатити борги заводу 61-го комунара

У 2014 році після того як влада в Україні змінилася, питання про терміновий продаж крейсеру підняв тодішній голова ОДА Микола Романчук, якого згодом затримали на хабарі. Романчук написав відповідний лист-звернення до прем’єр-міністра Арсенія Яценюка. За рахунок коштів, отриманих від продажу корабля, тодішній голова ОДА хотів виплатити борги перед працівникам заводу 61-комунара, адже судно всі ці роки знаходиться на його балансі. Крім того, що крейсер “Україна” вже 30 років стояв недобудованим, він ще й приносив заводу колосальні збитки – більше 6 млн грн на місяць. 

Порошенко вирішив демілітаризувати судно та продати на лом

У 2015 році крейсер “Україна” знов планували виставити на продаж. За два роки Петро Порошенко підписав указ про його демілітаризацію. Міністерство оборони України офіційно відмовилось від судна 5 грудня 2017 року. Того ж року президент України ухвалив ще одне рішення: зняти з крейсеру все обладнання та продати недобудований корабель на лом.

 У такому стані корабель простояв ще два роки, поки подивитись на багатостраждальний крейсер у 2019 році не приїхав новий президент Володимир Зеленський. Він заявив, що пиляти на метал крейсер не дозволить. Після цієї заяви ситуація знов зайшла у глухий кут. 

Крейсер “Україна” – мертвий баласт та мішень 

Фактично, останні 15 років українська влада на рівні Міністерства оборони та президента неодноразово заявляла, що крейсер “Україна” нікому не потрібен – це мертвий баласт. Нещодавно український військовий експерт Тарас Чмут заявив, що багатостраждальний миколаївський крейсер необхідно просто розстріляти і вирішити проблему один раз і назавжди. Все обладнання він запропонував зняти для використання на інших військових суднах, а сам корпус продати з аукціону, затопити і зробити туристичною принадою або використати як мішень для військових навчань, будь-яким способом позбавитись від цього тягаря. 

Днями командуючий Військов-морських сил України Олексій Неіжпапа вкотре підтвердив сформовану ще багато років тому позицію ВМС по миколаївському крейсеру. Судно не входитиме в склад Військово-морських сил і не потрібне військовим. Нині він є лише великою мішенню і все. 

Варто додати, що у 2017 році Петро Порошенко і у 2019 році Володимир Зеленський підписували розпорядження, щоб демілітаризувати судно, але за ці три роки ніхто до виконання президентських рішень так і не приступив. 

Підсумовуючи зауважимо, що масштабне будівництво, яке стартувало ще у 1984 році та оцінювалось в 600 млн доларів, завершилось всього за пів кроку до реалізації. Готовий на 95% потужний військовий корабель вже 15 років як офіційно нікому не потрібен та 30 років іржавіє на заводі 61-комунара. За цей час він став символом розрухи та втрати величної кораблебудівної слави Миколаєва. 

Latest Posts

У Миколаєві стартувало будівництво ще одного скейт-парку

У Миколаєві нарешті приступили до будівництва ще одного масштабного проекту громадського бюджету “Драйв”, що переміг у конкурсному відборі ще минулого року. Всього...

Бесхозні та занедбані: чому у Миколаєві не ремонтують дитячі майданчики

У Миколаєві вкрай обмаль місць сімейного відпочинку. Якщо у міських парках ще можна знайти лавочки та простір для дитячих розваг, то стан...

Вже і моря не захотілося: відпочивальники показали “вбиту” трасу на один з миколаївських курортів

У Миколаєві та області багато політиків та громадських діячів мріють про розвиток туризму в регіоні. Це і не дивно, адже на Миколаївщині...

У Очакові вже другий рік не виділяють квартири людям, що стоять в черзі на житло

Для отримання соціального житла від держави в Україні треба простояти не один рік у черзі, яка подекуди налічує тисячі тих, хто потребує...

Індустрія інформаційних технології у Миколаєві

IT-ринок в регіонах має свої особливості розвитку. Миколаївський – прагне збільшити кількість англомовних фахівців, зменшити відтік спеціалістів до інших міст й надалі зростати. Детальніше...