П’ятниця, 19 Квітня, 2024

Про розквіт та занепад миколаївського трамвая 

Ви знаєте коли у Миколаєві з’явився перший трамвай? Це було понад сто років тому. 21 грудня 1914-го року (3 січня 1915-го року за григоріанським календарем). На календарі була неділя. І вже протягом року, до кінця 1915-го, у нашому рідному місті були 4 трамвайні маршрути. Перед початком повномасштабного вторгнення пропутінських головорізів на українську землю, у січні 2022-го, у Миколаєві трамваї курсували одразу шістьома маршрутами. 

Історію першого громадського транспорту в нашому місті читайте в матеріалі на сайті mykolaiv-future.com.ua

Як у Миколаєві запрацював трамвай

У тому ж 1915-му році, коли лише запустили перший трамвай на електричній тязі, довжина трамвайних колій складала 17 верст 125 сажнів. Це дорівнює 18 км 400 м. На лінії виходили від 31-го до 38-ми вагонів.

В ті часи трамваї їздили навіть по вулиці Соборній. Вона була повністю проїзною. Тож у 1914-му році, перед тим як запустити перший трамвай, було збудовано й трансформаторну підстанцію для трамваїв. Вона знаходилась на Базарній площі. До слова, ця будівля збереглася і до наших днів. Хоч і впродовж усіх років кілька разів змінювала своє призначення. 

Події 1917-го року залишили Миколаїв без електропостачання. Ті події перекликаються з повномасштабним вторгненням росіян на українську землю. Громадянська війна… Окупація… В ті часи наше місто було під фашистською окупацією. І все це змусило миколаївців забути про громадський транспорт. Забути про трамвай… Його роботу вдалося відновити лише коли Миколаївщина, як і вся Україна, опинилися в окупації СРСР. У 1925-му. Тоді робота трамваїв у Миколаєві зазнала й неабияких змін. 

Два маршрути –  “Кузнецька – Привоз” та “Привоз – Спаськ” об’єднали в один. Також було змінено і всю нумерацію маршрутів. Але щоб там не було, миколаївці раділи відновленню роботи громадського транспорту. Бо це давало додаткові можливості. Цінні можливості. 

Станом на 1927-ий рік у Миколаєві діяли лише два маршрути – “Каботажка – Лікарня” і “Кузнецька – Спаськ”. Водночас у місті активно розбудовувалися трамвайні колії. До кінця 1930-х їх довжина вже сягала 41 км. Миколаївці їздили у понад 70 вагонах. То був розквіт миколаївського трамвая. 

Друга світова війна і миколаївський трамвай

У 1939-му році, перед самим початком Другої світової війни, трамвай пустили на Водопій. Та, тепер вже міські трамваї продовжили своє курсування навіть не дивлячись на бойові дії та чергову окупацію. Однак не довго…

Рух громадського транспорту після Другої світової війни було відновлено майже одразу ж. У 1942-му році. 9 жовтня. Пасажирські вагони курсували по місту за п’ятьма маршрутами. Вони виходили на лінії з 4:30 до 8:00 та з 17:00 до 20:00 години. Та, у перший час після відновлення роботи трамвая, Миколаєвом курсували лише 12 вагонів. 

3 вересня 1944-го року трамвай почав їздити ще одним маршрутом. Від парку Петровського (сучасний “Народний сад”) до вулиці Херсонської (сучасний проспект Центральний). Та, миколаївці раділи й цьому.

В грудні того ж 1944-го у Миколаєві відновили роботу ще однієї лінії. Тепер ще трамвай курсував за маршрутом від Яхт-клубу до Чорноморського суднобудівного заводу (ЧСЗ). Містяни не могли натішитися цим транспортом. Бо ж велика їх кількість були працевлаштовані на кораблебудівних заводах, серед яких і Чорноморський. Тож люди щодня доїжджали трамваєм на роботу. 

Що було далі?

У 1952-му році, через сім років після того, як найкривавіша трагедія ХХ століття закінчилася, у Миколаєві запустили трамвай на широкій колії. То був спекотний літній день – 23 червня. Була гарна погода. Ця нова лінія зв’язала район 6-ї Слобідської та селища Новий Водопій. До речі, вона була відокремлена від основної трамвайної мережі. 

Трамваї №1 курсували безперебійно. Була лише кількагодинна пауза вночі. А їздили від шостої години ранку й аж до першої ночі. Зазвичай пасажири їздили від Нового Водопою та робили пересадку в місці перетину вулиць 6-ї Слобідської та Чкалова на старі вузькоколійні маршрути трамваїв №4 і №5.

Варто відзначити, що у Миколаєві були трамвайні парки з двома типами вагонів. Існували вузька та широка колії. Вони були з’єднані між собою. Довжина трамвайних колій у місті тоді сягала 33,2 км.

В кінці 50-х років ХХ століття у Миколаєві перестали будувати нові лінії для вузькоколійного трамвая. Бо в пріоритеті був розвиток транспорту на широкій колії. 

До слова, у 1958-му році протяжність трамвайних магістралей у Миколаєві становила 46 км. Через 12 років, у 1960-му, вони сягали вже 64 км. Вже у грудні 1959-го року з’явилась зупинка трамвая на Центральному колгоспному ринку. Нинішня кінцева зупинка… 

Зміни в роботі миколаївських трамваїв

Протягом 1961-го – 1972-го років миколаївський трамвай переходив на широку колію. За 11 років 33,5 км вузькоколійок переклали на стандартні 1 524 мм. У 1970-му році в складі миколаївського метро курсували 191 вагон. А протяжність всіх трамвайних ліній сягала 70 км. 

Тепер вже номери трамваїв були не тризначними, а чотиризначними. Перша цифра у номері означала приналежність трамвая до конкретного депо: 1 – перше депо, 2 – друге депо, 3 – тролейбусне депо.

Ще за 15 років, у 1985-му, протяжність рейкового полотна Миколаєва складала 74 км. У цей час на лініях функціонували навіть потяги з двох або трьох вагонів. 

У 1990-х пасажиропотік громадського транспорту Миколаєва, через те, що й інших міст України, зменшився приблизно на 25%. А трамвайна лінія “Промзона — Широка Балка” так і залишилась не добудованою. До слова, вона мала простягатися по вулиці Космонавтів, від 7-ї Поздовжньої до проспекту Богоявленського.

З 1992-го по 2010-ий був складний час. Економічно складний. Та, протягом цього часу у нашому місті не ліквідували жодний трамвайний маршрут. Не ліквідували жодну ділянку рейкового полотна. Хоч і не будували нові… 

У лютому 2011-го року керівництвом “Миколаївелектротранс” було закрито депо №2. У листопаді 2015-го маршрут №10 почав їздити з Широкої Балки до Промзони.

Миколаївські трамваї під час повномасштабного вторгнення Росії

Після початку повномасштабного вторгнення пропутінських головорізів на українську землю, 24 лютого 2022-го року, рух трамваїв у Миколаєві було зупинено. Повністю зупинено. Та, всього на кілька днів. Бо вже 28 лютого маршрути №1, №3 та №6 відновили свою роботу. Тоді проїзд був безкоштовним. Абсолютно безкоштовним. Для всіх без винятку. 

17 березня того ж 2022-го року випуск на лінію становив 20 вагонів на маршрутах №1, №3 та №6. Інтервал руху складав 15-20 хвилин. 23 березня почав працювати маршрут №11, а з 22 квітня №7 та №10.

Починаючи з 20 жовтня 2022-го року, після перших масованих атак російських військ на енергетичну інфраструктуру України, в Миколаєві було збільшено інтервали руху. На всіх маршрутах електротранспорту. А протягом 23 – 29 листопада рух трамваїв у місті був тимчасово зупинений.

Станом на початок 2023-го року на лінії виходили трамваї маршрутів №1 – “Яхт-клуб – Широка Балка”, №3 – “Чорноморський суднобудівний завод – вул.10-та Воєнна”, №6 – “Промзона – Центральний ринок”, №7 – “Широка Балка – Центральний ринок”, №10 – “Промзона – Широка балка” та № 11 – “Центральний ринок – вул.10-та Воєнна”.

Latest Posts

.,.,.,.,.,.,.,. Copyright © Partial use of materials is allowed in the presence of a hyperlink to us.